26 Eylül 2011 Pazartesi

Stratejik Yönetim ve Planlama / Misyon-Şirket İşlevi-Şirket Ana Görevi

Misyon, Misyon, Misyon Bildirgesi, Misyon Bileşenleri, Misyon Kapsamı, Misyon İçeriği, Misyon Neleri Kapsar, Şirket İŞlevi, Şirket Ana Görevi, Şirket Amacı,
Şirketin işlevinin, ana görevinin tanımlanması, şirketin işinin tanımlanması, diğer bir deyişle iştigal sahasının ne olduğunun tanımlanması ile aynı anlama gelir. Şirketin işlevinin, işinin veya amacının tanımlanmasında sık yapılan hatalardan birisi, şirketin halen ürettiği ürünler, içinde yer aldığı pazarlar veya coğrafyanın basit bir tanımlaması ile yetinilmesidir. Bu tür bir tanımlama çoğu kez dar ve yetersiz kalacak, şirketin yeni fırsatların kullanımı yoluyla büyümesini sağlayacak stratejiler geliştirmesini engelleyebileceği gibi, endüstri ve pazarlardaki var olan tehditlere cevap verme ve mücadele kabiliyetinin azalmasına neden olabilecektir.
Bir an için 3M şirketinin işlevinin yalnızca "yapıştırıcılar ve aşındırıcılar", yine aynı şekilde Walt Disney şirketinin işlevinin "karton filmler üretmek" olarak tanımlandığını düşününüz. Böyle bir misyon geçmişini ve başarılarını bildiğimiz söz konusu şirketler için son derece dar ve yetersiz kalacak, ilham vermekten uzak olacaktır. Oysa 3M şirketi amacını veya işlevini "Çözülemeyen problemleri çözmek" şeklinde tanımlamıştır. Bu şekilde tanımlanan bir amaç, çok yaratıcı bir organizasyon olan 3M'i sürekli yeni alanlara taşımaktadır. Walt Disney şirketini karton filmler üretmek için kurmamıştır. Walt Disney şirketinin amacı "İnsanları mutlu kılmak şeklinde tanımlanmıştır.

Yapılması gereken, şirketin işlevinin müşterileri ve paydaşları (menfaat grupları) nezdinde yerine getirdiği ihtiyaçlar,  tatmin ettiği beklentiler açısından tanımlanmasıdır.
Şirketin işlevinin tanımlanması işine yine de şirketin ürünlerinin pazarlarının ve hangi coğrafyalarda yer aldığının tanımlanmasıyla başlamak doğru olur. Takip eden satırlarda verilecek yaklaşımla şirketin gerçek işlevini tanımlamak mümkün olabilecektir. Aşağıdaki türden sorular şirketin ürün, pazar ve coğrafya kapsamlarının tanımlanmasını sağlayacaktır. Sorular yalnizca mevcut durum için sorulmamalı, şirketin geleceğini de kapsamalıdır.
  • İçinde bulunulan endüstri ve iş alanları nelerdir? Gelecekte hangi iş alanlarına ve endüstrilere girilmek istenmektedir?
  • Mevcut ürünler, ürün grupları veya hizmetler nelerdir? Gelecekte ne tür ürünlerin üretilmesi, ne tür hizmetlerin verilmesi düşünülmektedir?
  • Şirket hangi pazarlarda yer almaktadır? Gelecekte ne gibi pazarlara girilmesi düşünülmektedir?
  • Şirket halihazırda hangi bölge ve ülkelerde faaliyet göstermektedir? Gelecekte hangi bölge ve ülkelere girilmesi düşünülmektedir?
Bu tür bir çalışma şirketin iş alanının çeşitli kapsamlar açısından iyice tanımlanmasını sağlayacaktır.
İkinci adımda yapılması gereken, söz konusu ürünlerin, pazarların ve coğrafyaların şirket açısından ne anlama geldiği, niçin önemli olduğunun sorgulanmasıdır. Niçin? sorusunun ardarda sorulması ve cevaplandırılması şirketin işlevinin daha açık ve net ortaya çıkmasının sağlayacaktır? Aşağıda bir pazar araştırma şirketinin misyon geliştirme çalışmasında geçtiği aşamalar örnek olarak verilmektedir. "5 Whys's- 5 kez niçin?", "Brain Storming-Beyin Fırtınası" ve benzeri tekniklerin kullanılması çalışmanın daha analitik ve sistematik bir temele oturtulmasına yardımcı olacaktır.
  1. Şirketimizin amacı " En iyi Pazar Araştırma verilerini" temin etmektir.
  2. Niçin? En iyi Pazar Araştırma verilerini temin etmek şirketimiz için Niçin? bu kadar önemlidir.
  3. En iyi Pazar Araştırma verilerinin temin edilmesi müşterilerimizin pazarlarını daha iyi anlamaları için önemlidir.
  4. Niçin? müşterilerimizin Pazarlarını daha iyi anlamaları şirketimiz için Niçin? bu kadar önemlidir?
  5. Pazarlarını daha iyi anlamalarını sağlayarak müşterilerimizin başarılarına katkıda bulunmak şirketimiz için önemlidir.
  6. Artık bundan böyle bu işlevden ve ana görevden yola çıkılarak, yeni bir ürün veya hizmet geliştirilmesi söz konusu olduğunda " bu ürün, bu hizmet satar mı?" sorusu yerine "müşterilerimizin başarılarına bir katkısı olur mu?" sorusunun sorulması yeterli olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder