14 Şubat 2012 Salı

Stratejik Yönetim / Stratejik Planlama - Temel Değerler ve İlkeler 3 - Değerler Araştırması

temel değerler, Değerler, Temel Değerler ve İlkeler, Şirket İlkeleri, İş İlkeleri, kurum ilkeleri, Etik Davranışlar, Etik Davranışlar Nelerdir, Doğruluk ve Dürüstlük, Dürüstlük ve Güven, Değerler Araştırması
2004 yılında Booz Allen Hamilton ve Aspen Enstitüsü kurum değerleri başlıklı küresel kapsamlı bir araştırma gerçekleştirdi.  Araştırma 5 Kıtada, 30 Ülkede ve 365 şirketin yaklaşık 1/3'ü CEO ve/veya Yönetim Kurulu Üyesi olan kıdemli yöneticilerin katılımıyla gerçekleştirildi. Araştırmanın amacı şirketlerin değerlerini nasıl tanımladıklarına açıklık getirmek, iş performansı ile değerler arasındaki korelasyonu araştırmak ve kurum değerlerinin yönetilmesi konusunda en iyi uygulamaları (best practices) açığa çıkarmaktı.

Araştırma küresel anlamda katılımcıların şirketlerinin %89'unda yazılı bir kurum değerlerinin mevcudiyetini ortaya çıkardı. Aşağıda yer alan tablo şirketlerin kurum değerlerinde yer alan değerleri yer alış sıklıklarıyla göstermektedir.
Etik Davranış/Bütünlük (Ethical behaviour/Integrity); Müşteri Taahhütleri (Commitment to Customer); Çalışan Taahhütleri (Commitment to Employees); Ekip Çalışması ve Karşılıklı Güven (Teamwork and Trust); Hissedar taahhütleri (Commitment to Shareholders); Dürüstlük ve Şeffaflık (Honesty and Openness); Hesap Verebilirlik (Accountability); Sosyal Sorumluluk ve Kurumsal Yurttaşlık (Social Responsibilities and Corporate Citizenship); Yaratıcılık ve Girişimcilik (Innovativeness and Entrepreneurship); Başarı Arzusu (Drive to Succeed); Çevre Sorumluluğu (Environmental Responsability); Girişgenlik (Initiative); Farklılıklara Saygı (Commitment to Diversity); Uyum Gösterebilme (Adaptability)


Tabloda görüldüğü üzere hangi ülkede, hangi endüstri veya sektörde, hangi büyüklükte olmasına  bakılmaksızın tüm şirketlerin değerler manifestosunda en sıklıkla yer alan değerler (%90) etik davranış ve tutarlılığa vurgu yapan değerlerdir. Küresel bir ekonomide giderek artan karmaşıklık seviyesindeki düzenleyici ve yasal mevzuat çerçevesinde şirketlerin paydaşları ile münasebetlerinde ve işlerinde etik davranışları öne çıkarmaları doğal addedilmelidir.  Ülkemizde etik değerler, özellikle iş etiği konusu ilaveten zorlukları içeren yeterince gelişmemiş ve tutunmamış konuların başında gelir.
Tabloda ikinci sırada (%68-88) şirket işlevi, işleyişi ve yakın paydaşlara saygı ve yükümlülüklerle ilgili değerler (müşteri taahhüdü, çalışanlar taahhüdü, ekip çalışması ve güven, hissedarlara taahhüt, dürüstlük vb) gelmektedir. Araştırma kurumsal sorumluluğun öne çıkarıldığı bir dönemde yapılmasına rağmen sosyal sorumluluk ve çevre konusu ile ilgili değerler şirket değerler manifestolarında % 60 sıklıkla yer almaktadır. Şirketlerin hasılatlarını ve/veya karlarını maksimize etmelerinde destekleyici değerler (girişgenlik, uyum gösterme yeteneği,  girişimcilik, yaratıcılık vb ) kurum değerler manifestolarında %30-60 sıklıkla yer almaktadır.
Araştırmanın tümüne ilgi duyanlar buradan indirebilirler.






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder