31 Temmuz 2011 Pazar

Stratejik Yönetim ve Stratejik Planlama / Vizyon Karakteristikleri

vizyon, Vizyon Karakteristikleri, Vizyon Nitelikleri, Vizyon Özellikleri, İyi Vizyon Nasıl Olur
  1. Vizyon gelecekteki arzulanan ve gerçekleştirilmesi mümkün bir durumun zihinde oluşturulan bir modelidir. Gelecekle ilgili düşünsel bir süreci ve gelecekteki  olası durumların modellenmesini içerir. Bir vizyon önceden gözlemlenemeyen veya doğrulanması yapılamayan tasavvur edilebilir bir dünyayı betimler . İmgeseldir. Hayata geçirilmeyi bekleyen bir gerçeği betimler. Stratejik yönetim kapsamında vizyon , organizasyonun hedeflerinin belirlenmesinde  ve nasıl gerçekleştiriliceği ne tür planlar yapılması gerektiği konularında kılavuzluk yapar, temel oluşturur yol gösterir. Vizyon gerçekleştirilmesi imkansız bir fantazi değildir. İnsanlara, gerçekleştirilebilir, hayata geçirilmesi mümkün bir hedef sunar.
  2.  Vizyon zorlayıcıdır, çetindir: Vizyon organizasyon için cazip bir geleceği betimler. Organizasyonun içinde bulunduğu yakın ve geniş çevrenin gelişim ve değişimine organizasyonun nasıl cevap vereceği, kendisini nasıl konumlayacağı ve bu yeni çevrede organizasyonun rol ve hedeflerinin neler olacağı konularına açıklık getirir. Arzulanan şey organizasyonun bu yeni çevrede şimdiye kıyasla çok daha sağlam, çok daha iyi ve cazip bir konumda olmasıdır. Böyle olduğu  için organizasyonların vizyonlarına ulaşabilmeleri için mesai ve kaynaklarını bu işe adamaları ve ekin bir liderlikle mücadele etmeleri gerekecektir. Stratejik yönetim kapsamında vizyonu bir düş gibi algılanması ve böylece vizyon asla gerçekleşmeyebilir şeklinde bir inanca yol açılması doğru değildir.
  3. İyi bir vizyon  için adeta biçilmiş gibi organizasyona uymalı ve içinde bulunulan zamanın koşullarına ters olmamalıdır.  Organizasyonların değerleri ve ilkeleri zaman içinde oluşur ve organizasyonun itibarının esaslarını tanımlar. Vizyon organizasyonun değerlerine, kültürüne, ilkelerine ve  içinde bulunduğu yakın ve geniş çevreye uyumlu olmalıdır. Aynı zamanda gerçekçi olmalıdır, ayağı yere basmalıdır. Tabir caizse "uçuk" olmamalıdır. Örneğin endüstride doygunluk, konsolidasyon ve küçülmelerin olduğu bir dönemde, çok hırslı ve genişlemeci, büyümeci bir vizyon uygun olmayacaktır.
  4. Vizyon organizasyon için bir mükemmellik standardı oluşturur.
  5. Vizyon organizasyonun amaçlarına ve yönüne açıklık getirir. Organizasyon için gerçekçi, itibarlı ve cazip bir geleceği tanımlayan vizyon organizasyonun kovalaması gereken strateji ve hedefler için temel oluşturur. Amaçlara açıklık getirerek  çalışanların yaşamlarına anlam katar ve organizasyonun başarmak istediği şeylerin belirginleştirilmesini sağlar.  Karar verme mekanizmalarını rahatlatır,   tartışma ve münakaşalarla zaman kaybedilerek organizasyonların yol alamamasını, kitlenmesini engeller. Vizyonumuza uygun mu sorusu ? bir çok durumda zaman kaybedilmeden doğru kararların verilmessini kolaylaştırır.
  6. Vizyon organizasyonun paydaşlarına  şevk heyecan aşılar ve katılımı cesaretlendirir. İlham bağışlayan bir vizyon organizasyondaki kişilerin yaptıkları işten heyecan ve haz duymalarını ve kendilerini organizasyonun bir ferdi gibi hissetmelerini sağlar. Bu gibi durumlarda çalışanlar vizyonu paylaşacaklar ve gerçekleşmesini sağlamak için üst seviyede katkı vermeye gönüllü olacaklardır.
  7. Vizyon açık ve nettir,  kolay anlaşılır, iletişimi kolaylıkla yapılır. insanları güdülemek ve geleceğe yönlendirebilmek için vizyonun kolayca anlaşılabilir olması gerekir.Vizyonun çok kısa olması veya tam tersi nefes tüketen şekilde yazılması sıkıntı yaratabilir. Vizyon bir slogandan öte bir niteliğe sahip olmalıdır. Sloganlar iyi bir pazarlama vitrini yaratabilirler ancak iyi bir vizyonun bileşenlerini taşımayabilirler. Öte yandan organizasyonun felsefesini yorumlar mahiyette ve stratejik planını özetleyen sayfalarca  bir belge vizyonun kolayca anlaşılmasın engelleyebilir. Doğru olan bu iki  uç arasında bir denge noktasını bulmaktır.
  8. Vizyon tutku ve  hırs aşılar. Vizyon gerçekten olağandışı, alışılmadık olmalıdır.İyi bir vizyon organizasyonu ve çalışanları daha önce göstermedikleri bir performans seviyesine, daha üst mükemmellik seviyelerine mecbur eder. İlham veren, motive eden, zorlayan vizyonların, statükonun muhafazası ile ilgisi yoktur.
  9.  Vizyon organizasyonun emsalsiz, benzersiz yanlarını, başkalarında var olmayan yeteneklerini, yeterliliklerini, becerilerini, neleri temsil ettiğini ve neler yapabileceğini yansıtır. Başkalarından daha iyi yaptığımız şey nedir? Bizi içinde bulunduğumuz endüstride, pazarda  diğerlerinden farklı kılan , kılacak şeyler nelerdir? ve benzeri sorular vizyon tanımlama sürecinde sıklıkla sorulması gereken sorulardır. Organizasyonların sahip oldukları veya edinmek zorunda  oldukları temel kilit yeterliliklerine, becerilerine yer vermeyen vizyonların başarılı olma şansı azdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder