7 Ağustos 2011 Pazar

Stratejik Yönetim ve Stratejik Planlama / Vizyon Örneği-Starbucks

vizyon, Vizyon Örneği, Vizyon Misyon Örnekleri, Örnek Vizyon ve Misyon, Örnek Vizyonlar, Örnek Vizyon Yazıları, Starbucks Vizyonu

STARBUCKS GEÇMİŞİ:
Starbucks 1971 yılında Amerika Seattle'da İngilizce öğretmeni Jerry Baldwin, tarih öğretmeni Zev Siegel, ve yazar Gordon Bowker tarafından kahve, çay ve baharat perakendecisi olarak kuruluyor. İlham noktası Kaliforniya'da Arabika kahve çeşitleri ithal eden, kavurarak satan Peet's store.  Kahve tutkunu kafadarlar, başta 'Peet's''ten aldıkları kahveyi, daha sonra uzmanlıklarını arttırarak ve kendileri kavurarak (dark roasting) kendi karışımlarını yapıyorlar. Seattle'da bir müşteri kitlesi ediniyorlar ve 1980'lerin başına kadar 4 dükkan sahibi oluyorlar.

Starbucks'ın yaratıcısı Howard Schultz, Starbucks'ın bir tedarikcisinin genel müdürü. 1981 yılında Starbucks ortakları ile tanışıyor. Ortama, ortakların işe yaklaşımlarına (tutku, kalite) hayran oluyor, işin Seattle dışına (Tüm Amerika ve Kanada)yaygınlaştırabileceğini  görüyor ve adeta kendini işe aldırıyor ve 1982 Eylül ayında Starbucks'da Pazarlama direktörü olarak işe başlıyor.
Schultz diğer ortaklar gibi tutku ve adanmışlıkla çalışıyor ve kahve konusunda uzmanlığını arttırıyor. 1983 yılı baharında İtalya Milan'da Espresso bar kavramı ile tanışıyor. Starbucks'ın mevcut işine ilaveten taze çekilmiş filtre kahve, espresso ve cappuccino satması gerektiği fikrini oluşturuyor.
Şirket ortakları bu fikre sıcak yaklaşmıyorlar. Bu işin misyonlarını seyrelteceğini düşünüyorlar. Bu arada Peet's Store satışa çıkıyor. Borçlanarak Californiya'daki Peet's Store'u alıyorlar. Bu bahaneyle Schultz'un ısrarıyla 1984 yılı başında açılan bir dükkanda kahve yapmak ve satmak için ayrılan bir köşenin çok başarılı olmasına rağmen Schultz'un önünü açmıyorlar. Bunun üzerine Schultz 1985'te Starbucks'tan ayrılıyor.
Schultz kendi işini kuruyor, ortak bulma ve finansman sağlama konusunda yoğun çabalar sonrasında Nisan 1986'da bugünkü Starbucks'ların atası olan ilk kafe dükkanını açıyor (Il Giornale). Kısa zamanda iki şube daha açıyor. Bu arada müşteri tepkilerini değerlendirerek konsept ve uygulamada sürekli iyileştirmeler yapıyorlar. Mart 1987'de Starbucks satışa çıkıyor. Schultz ortak ve yatırımcıları ikna ederek Starbucks'ı bünyelerine katıyor.
Yeni geliştirdikleri plan Starbucks markasıyla 5 yılda 125 kafe açmak. Şikagodan başlayarak yavaş yavaş Amerikaya yayılarak 5 yılda 150 şubeye ulaşıyorlar. İlk birkaç yıl zarar etmelerine karşın, yönetim kademesine, üretim (kavurma ve kahve yapma teknolojisine) ve bilgi sistemlerine yatırım (sipariş, lojistik) yaparak ve müşteri ve çalışanların tatminini öne çıkararak cirolarını süratle arttırarak büyüyorlar. 1987 yılında Tokyo, Hawai, Filipinlerden başlayarak Kuzey Amerika dışındaki ülkelere yayılıyorlar. 1992 yılında halka açılıyorlar.
1990 başında Schultz ve yöneticileri şirketin değer ve ilkelerini de kapsayan misyon vizyon karışımı belgelerini yayınlıyorlar. Katılımcılık açısından çalışanlarında fikirlerini değerlendiriyorlar. Arthur A. Thompson, Jr ve A.J. (Lonnie) Strickland'ın "Strategic Management-Concept and Cases" kitabı ile ilgili  bu siteyi tıklayarak hem Starbucks'ın geçmişi hemde 1990 başında geliştirilen ilk misyon, vizyon, değerler belgesinin detayı hakkında bilgi edinebilirsiniz.
Şirket 2000'li yılların ortalarında Starbucks'ın hemen ardından pazara giren ve fiyat rekabeti yapan dişli rakipler, artan ve değişen maliyetler, haddinden fazla sayıda şube sayısı (şubelerin birbirlerinden pazar çalması), hızlı büyüme sonucu düşen hizmet kalitesi, ürün gamında aşırı genişleme vb nedenlerle sorunlu hale geliyor. 2008 yılında Schultz o tarihteki CEO'yu azlederek kendisi tekrar CEO koltuğuna geçiyor. Starbucks misyonun yeniden tanımlayıp, birbirine çok yakın çok sayıda şubeyi kapatarak, yurt dışı operasyonlara önem vererek, bozulan hizmet standartlarını düzeltmek için çalışanların tümünü yeniden eğiterek, innovasyonu öne çıkararak, ürün gamını yeniden tanımlayarak krizden çıkıyor.
2010 yılı sonu itibariyle, Starbucks 10,7 Milyar dolar cirosu olan uluslararası bir şirket. Gelirinin %71'ini USA'dan , %21'ini uluslararası operasyonlardan (40'ın üzerinde ülke), %7'sini Tüketici ürünlerinden(CPG), %1'ini diğer gelir kalemlerinden elde ediyor. 6700'ünü kendi işlettiği gerisi lisansiye 11131 şubesi var. Şirketin 2010 yılı raporuna buradan tıklayarak ulaşabilirsiniz.

Wikipedia Starbucks makalesi verilen linkler'den Starbucks ile ilgili daha detaylı bilgi edinebilirsiniz.



STARBUCKS 199O VİZYONU:

"Establish Starbucks as the premier purveyor of the finest coffee in the world while maintaining our uncompromising principles while we grow"

"Vazgeçilmez ilkelerimizi muhafaza ederek büyümek yoluyla, Starbucks'ı dünyanın bir numaralı eniyi kalite kahve sağlayıcısı yapmak"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder