4 Ocak 2012 Çarşamba

Stratejik Yönetim / Stratejik Planlama - Temel Değerler ve İlkeler 1

temel değerler, Temel Değerler ve İlkeler, Değerler, Temel İdeoloji,
James C. Collins ve Jerry I. Porras yönetim çevrelerinde çok rağbet gören kitapları Built to Last adlı kitaplarında Temel Değerler (Core Values) ve şirket misyonunu (purpose) birlikte Temel İdeoloji (core İdeology) olarak tanımlarlar. Kitapta öne sürülen tez uzun ömürlü ve başarılı vizyoner şirketlerin başarılarının arkasında ebedi (timeless) ve kalıcı (enduring) temel değerlerin ve şirket misyonunun olduğudur. Aynı kitaptan alınan aşağıdaki alıntılar temel değerlerin tanımı, karakteristikleri ve özellikleri konusunda okuyuculara bir fikir verecektir.


"Dünyanın her yerinde devraldığından daha büyük daha uzun ömürlü bir şirket- kökleri ebedi bir dizi temel değere uzanan, sadece para kazanmanın ötesinde bir misyon sahibi ve sürekli kendi kendini yenileme kabiliyeti sayesinde zamanın testine dayanan-yaratmayı arzulayan yöneticilerle tanıştık. " Built to Last, James C. Collins, Jerry I. Porras, p.6

"Diğer bir deyişle, vizyoner şirketler ebedi temel değerleri ve kalıcı misyonlarını (ki asla değişmemelidir) işletme uygulamaları ve iş stratejilerinden (ki değişen dünyaya tepki anlamında sürekli değişmelidir) ayrı tutarlar."Built to Last, James C. Collins, Jerry I. Porras, p.7

"Kalıcı büyük bir şirket inşaa etme arzusu sadece Amerikalılara özgü değildir; Her kültürde saat yapma ustalarına rastladık. Küresel bağlamda aydın iş adamları, para kazanmanın ötesinde, sezgisel olarak kalıcı temel değerlerin ve misyonun önemini anlamış bulunuyorlar."Built to Last, James C. Collins, Jerry I. Porras, p.9

"Yöneticiler şirket için  temel değerleri sıfırdan keşfetmediler; karşılıklı diyalog eksikliğinden ve aynı frekansta olmadıklarından ötürü köşede kalan paylaştıkları ortak özü açığa çıkardılar. Yöneticilerden biri 'burada çalıştığım 15 yıl içinde ilk defa bir ortak kimliğimiz olduğunu hissediyorum' dedi. ' dünya çevresinde değişik yerlerdeki iş arkadaşlarımla, uygulamaları ve stratejileri çok farklı olmasına rağmen, aynı idealleri ve ilkeleri paylaşıyor olduğumuzu hissetmek güzel'".Built to Last, James C. Collins, Jerry I. Porras, p.10

" İş ekolü doktrinlerinin aksine, ' Vizyoner şirketlerin tarihi boyunca  ' hissedarların refahını maksimize etmek'  veya ' kar maksimizasyonu' baskın gelen  bir itici güç veya ana hedef olmamıştır. Vizyoner şirketler birden fazla hedef güderler, bunlardan birisi para kazanmak ile ilgilidir ve en önemli hedef olması da şart değildir. Evet 'kar' elde etmek isterler ama paralel olarak temel ideoloji-temel değerler ve misyon-kılavuzluğunda yönetilirler. Bir paradoks gibi gözükmesine rağmen vizyoner şirketler tek hedefi kar etmek olan şirketlerden daha fazla para kazanırlar."Built to Last, James C. Collins, Jerry I. Porras, p.25

"Vizyoner bir şirket temel ideolojisini neredeyse dinsel bir atıfla muhafaza eder ve nadiren değiştirir. Vizyoner bir şirkette temel değerler kaya gibi sert bir temel oluştururlar ve günün modası veya eğilimlerine bağlı olarak değişmezler. Bazı durumlarda temel değerlerin  yüzyılı aşkın dokunulmadan muhafaza edildiğini müşahede ettik. Ve şirket misyonu-var oluş nedeni-  rehberlik eden bir deniz feneri gibi, ufukta hiçbatmayan bir yıldız gibi yüzyıllarca şirkete kılavuzluk edebilir."  Built to Last, James C. Collins, Jerry I. Porras, p.26

"Temel değerler bir organizasyonun sahip olduğu esas ve kalıcı inançlardır ve finansal kazançlar veya kısa dönem çıkarlar uğruna temel değerlerden taviz verilemez." Thomas J. Watson, Jr., sabık IBM CEO

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder