29 Temmuz 2011 Cuma

Stratejik Yönetim ve Stratejik Planlama / VİZYON neden gereklidir? Niçin VİZYON

vizyon, Vizyon Neden Gereklidir, Niçin Vizyon, Neden Vizyon,
Daha ilerde ele alacağımız "Stratejik Yönetim Modeli-Stratejik Planlama Modeli-Stratejik Planlama Süreci"'nin başlangıcında genellikle Şirketin, Kurumun, Kuruluşun Vizyon, Misyon, Değerler-İlkeler tanımları yapılır veya gözden geçirilir. Genellikle bu üç kavram şirketin amacı/amaçlarını tanımlayan kavramlardır. Mark Daniels, vazıh (clear) bir Vizyon, Ayrıntılı bir Misyon, Taahhüt altına alınmış Değerler, sorumlulukları ve yükümlülükleri gösteren bir Programdan oluşan dört öğeyi "Vaat-The Promise" olarak adlandırmaktadır. Stratejik Planlama sürecinde daha sonra geliştirilecek hedefler, stratejiler hep bu üç kavrama uygunluk, kavramı desteklemesi, kavrama katkısı ve etkisi açısından sınanır ve denetlenir.





Literatürde genellikle Eski ABD Başkanı George Bush, ve Eski IBM Başkanı Lou Gerstner'in adları anılarak Vizyon Kavramı söz konusu olduğunda kendini rahatsız hisseden Liderlerden bahsedilmektedir.  Bizde de örnekleri bulunan-kendilerini usta olarak tanımlayıp merak etme arkamdan gel diyen!-bu tür pragmatik Liderler şartlara hızla uyum gösterme, uygulama kararlıkları ve yetenekleri, başedebilme becerileri vs gibi önem arzeden yeterlikler ile şirket, kurum, kuruluşları sonuçta öncekine kıyasla daha iyi konuma götürebildikleri gibi, terste kalıp dipsiz vadiye de götürebilirler.


Bazı Strateji guruları-Michael Porter-ise kavrama teorik olarak karşıdırlar. Michael Porter'ın hiç bir kitabında Vizyon kelimesi geçmez. Porter tüm teorisini kar maksimizasyonu üzerine kurar.


Bazı Strateji yazarları ise o anki ortamın Şirketin Vizyonu veya Vizyon oluşturma konusuna odaklanmayı engellediği, Vizyon kavramının göreceli önem kaybettiği dönemler olabileceğine işaret eder. Bu tür dönemler genellikle Şirketin hayatta kalma mücadelesi verdiği dönemlerdir.


Öte yandan Vizyon gereklidir diyenlerin de sağlam gerekçeleri vardır.


Vizyon gelecekle ilgilidir. Söz konusu gelecek genellikle Şirketlerin, Kurumların ve Kuruluşların Planlama dönemlerinin ötesinde bir gelecektir. Söz konusu geleceğe ulaşana kadar Şirketin içinde bulunduğu Sektör, Endüstri, Teknoloji, ürünler, demografik koşullar, resmi mevzuat, yaşam tarzları ve hatta tüketiciler, müşteriler eğilimler sonucu değişecek, evrim geçirecek, tekamül edecektir ve hatta çığır atlatacak atılımlar meydana gelebilecektir. Söz konusu gelişimler Şirketleri de değişime zorlayacaktır. İşte mevcut dış ve iç koşulları çok iyi derinliğine bilip, uzak görüşlülüğü, ileri görüşlülüğü ile geleceğin bugünden canlı, heyecan veren, iddialı imgelerini oluşturup bunu  bugünden Vizyonuna aktarabilen, Vizyonuna ulaşabilmek için güçlerini ve kaynaklarını bugünden mobilize edebilen Şirketler mutlaka söz konusu geleceğe ulaşıldığında rakiplerinden daha avantajlı ve üstün durumda olacaklardır.


Aşağıdaki satırlar Richard Lynch'in Corporate Strategy kitabından alınmış olup, bir çok strateji uzmanının üzerinde anlaştığı "Vizyon neden gereklidir" sorusuna verilecek beş cevabı içermektedir
  1. Şirket, kurum, kuruluşların (Organizasyonlar) çoğu  daha fazla iş almak ve kaynak sağlamak (Vakıflar vb) için rekabet halindedir. Bu tür organizasyonların hırs ve istekleri yakın geleceğin ötesiyle de ilgilidir ve Vizyonlarına yansıtacaklardır.
  2. Yeni bir stratejik Vizyonun sunduğu stratejik seçenekler bu organizasyonların Misyon ve Hedeflerini olumlu yönde etkileyecektir.
  3. Mevcut pazar sinırlarının ve organizasyonel kaynakların ötesinde yeni gelişme alanları araştırılması önemli stratejik fırsatlara işaret edebilir. Bu ise özenle araştırılmış ve geliştirilmiş bir Vizyonu gerekli kılar.
  4. Gelecek bir kaç yıl için yapılan pazar projeksiyonları, tahminleri, bilgi teknolojileri, biogenetik, çevre konuları, yeni malzemeler, yaşam tarzlarındaki değişiklikler vb. bir dizi yeni olasılıkların görülmesini engelleyebilir. Hemen her organizasyon bu türden önemli gelişmelerden etkilenecektir. Mevcut resmin ekstrapole edilmesi çoğu kez yeterli olmaz.
  5. Vizyon, Organizasyonların yürütücü yöneticileri ve takipçilerine  cazip ve zorlayıcı bir ortam sunar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder