18 Ağustos 2011 Perşembe

Stratejik Yönetim ve Stratejik Planlama / Vizyon ve Strateji

vizyon, Vizyon veStratejik Planlama, Stratejik Vizyon, Vizyon Özellikleri, Vizyon Karakteristikleri,
Şimdiye kadar Vizyon nedir? Vizyon neden gereklidir? Vizyon karakteristikleri,
 Etkin bir Vizyonun özellikleri, Vizyon örneği gibi konuları ele aldık. Bu blog'da Vizyon kavramı ve vizyon geliştirilmesi konusunu daima Stratejik Yönetim ve Stratejik Planlama kapsam ve içeriğinde ele alacağız. Açıkca görüleceği üzere Vizyon oluşturma konusu Stratejik Planlama Sürecinin başlangıç adımıdır, ilk fazıdır.


Gelecekle ilgili konuların kolaylıkla projeksiyonunun yapıldığı dönemler geride kaldı. Söz konusu dönemlerde uzun dönem planlama, projeksiyon tekniklerini kullanarak yapılırdı. Geçmiş trendler olduğu gibi geleceğe yansıtılırdı. Günümüzde şirketlerin içinde bulundukları endüstri, pazar koşulları ve endüstriyi sarmalayan dış güçler ve koşullar sürekli değişiyor. Bu değişken koşullar altında şirketlerin sadece uyum göstermeye çalışması yeterli olmuyor. Şirketler gelişmek, en azından  yerlerini muhafaza etmek için değişen koşullar çerçevesinde değişmeye, dönüşmeye  çalışıyorlar.

Gelecekte endüstrinin, pazarın, müşteri profilinin, ürün ve hizmetlerin bugünküne kıyasla nasıl olacağı hakkında fikir sahibi olunmadan değişim, dönüşüm programlarının uygulanmasının hiç bir anlamı yoktur. Vizyon stratejik planlama süreci kapsamında bu ihtiyacı yerine getirir. Şirketin gelecekteki hali, nerede olacağı konularını cevaplar. Fantazi değildir. Gerekli güçler, kaynaklar ve yeterlilikler harekete geçirilebildiğinde başarılabilir zorlu hedefleri tanımlar.  Stratejik planlama kapsamında vizyon şu görevleri yerine getirir.
  1. Şirketin gelecekteki zorlu hedefini, yönünü belirler.
  2. Bu anlamda belirsizlikleri ortadan kaldırır. Stratejik seçeneklerle ilgili kararların verilebilmesini sağlar. Yöneticiler ve şirket bölümleri arasındaki gereksiz tartışma ve sürtüşmelerin ortaya çıkmasını engeller. Vizyon oluşturulması tek başına yeterli değildir. Vizyonun nasıl hayata geçirileceği sorusu, vizyonun kendisi kadar önemli bir konudur. Vizyon çeşitli seviyelerde stratejilerin belirlenmesi ve uygulanması ile hayat bulur. Stratejilerin uygulanması ile elde edilen sonuçların etkisi ile Vizyon hayata geçirilir. Vizyonun hayata geçirilmesi sırasında sayısız stratejik kararları alınması ve uygulamaların yapılması gerekecektir. Karar verilecek strateji veya uygulama ile ilgili olarak, vizyonumuza uyuyor mu? sorusunun sorulması şirket içinde bir çok tartışma ve gerginlikleri baştan  ortadan kaldıracaktır.
  3. Vizyon, değişim, dönüşüm programlarının ana motivasyon öğesidir.Tanımlanan gelecek şirket paydaşlarını, hissedarları, çalışanları, müşterileri, toplumun ilgili kesimlerini ve genelde toplumu bügünkünden daha iyi koşul ve konumlara taşıyacaktır. Her paydaş bu nedenle kendisi ve şirketiyle ilgili zorlu hedeflere ulaşabilmek için üzerine düşen fedakarlığı yapmaya hazır olmalıdır.
Daha ilerde şirketlerde uygulanabilir bir stratejik planlama modeli geliştirerek stratejik planlama sürecinin adımlarını tanımlamaya çalışacağız. Stratejik Planlama Modelini, Vizyon, misyon, değerler tanıtımlarını yaptıktan sonra yapacağız.

Vizyonda tanımlanan gelecek ulaşılması zor ancak imkansız olmayan hedeflerdir. Hedefler zor ve büyüktür. Bu nedenle stratejik planlamanın bu aşamasında vizyon tanımlanmasına, oluşturulmasına büyük önem vermek gerekir. Rasgele, üzerinde çok fazla düşünmeden oluşturulan vizyonlar şirkete ve stratejik planlama sürecinin tümüne ciddi zarar verir. Keza yarım bırakılan vizyon çalışmaları da stratejik planlama ve uygulama sürecine zarar verir.

John P. Kotter'in Leading Change kitabındaki 5. Bölümü tercüme ederek ekte bilginize sunuyorum. Söz konusu dokümanı indirerek kütüphanenize ilave edebilirsiniz. Bu belgede vizyon oluşturma, yaratma sürecinin kilit konuları ve soruları ile ilgili açık ve belirgin cevaplar bulacağınıza inanıyorum.

İlerleyen zamanlarda sürekli bu türden okumalar yaparak siz ziyaretçilerimizin konu bağlamında kullanımına sunmayı amaçlıyoruz.

JOHN P. KOTTER, leadıng change: Harvard Business School Press: Bölüm 5: Vizyon ve Strateji Geliştirilmesi

1 yorum:

  1. verdiğiniz bilgilerden çok yararlanıyorum, gerçekten çok farklı kaynaklardan edindiğiniz bilgileri, tecrübelerinizden birikimlerinizi paylaşıyorsunuz çok teşekkürler

    YanıtlaSil