17 Nisan 2012 Salı

Stratejik Yönetim / Stratejik Planlama - İç Değerlendirme - Değer Zinciri - Değer Sistemi 1

iç değerlendirme, Öz Değerlendirme, İç Analiz, İç Analiz Nedir, Durum Analizi, Mevcut Durum Analizi, Durum Analizi, Michael E. Porter değer sistemi


Michael E. Porter şirketlerin rekabete yönelik avantajlarının, değişik faaliyetleri yapış tarzlarından kaynaklandığını ileri sürmektedir. Tasarım, üretim, pazarlama, teslimat, satış vb. faaliyetlerin yerine getiriliş şekilleri şirketlere rakiplerine kıyasla göreceli maliyet avantajı sağlamakta veya onları farklı kılıcı unsurları yaratmaktadır. Örneğin düşük maliyetli ve etkin bir dağıtım sistemi, yüksek verimlilikle çalışan bir montaj hattı veya satış gücünün üstün kullanımı şirketlere maliyet avantajı getiren unsurlar olabilmektedir.
Şirketlerin rekabetçi avantajlarının anlaşılabilmesi için faaliyetlerini nasıl gerçekleştirdiklerini ve faaliyetler arası etkileşimlerin nasıl sağlandığını ortaya çıkaracak bir sistematik yaklaşıma ihtiyaç vardır. Michael E. Porter bu yaklaşıma "Değer Zinciri" adını vermektedir. Bu yaklaşımla şirket, göreceli stratejik faaliyetlere indirgenmekte, maliyet yapıları, farklı kılan ve gelecekte de farklı kılacak unsurlar anlaşılmaya çalışılmaktadır.
Porter yalnızca "Değer Zinciri" kavramı ile yetinmemektedir. Her şirketin kendi değer zinciri, daha üst düzeyde başka bir faaliyet akışı içinde yer almaktadır. Şirketin kendi "Değer Zinciri" ile birlikte önünde ve ardında yer alan şirketlerin ve müşterilerin "Değer Zincirlerinden oluşan bu faaliyet zinciri, "Değer Sistemi" olarak adlandırılmaktadır.Örneğin şirketin tedarikçilerinin de kendi "Değer Zincir"leri vardır.Tedarikçiler yalnızca şirketin üretimi için parça ve malzeme temin yoluyla değil, başka birçok şekilde şirketin performansını etkileyebilirler. Şirketin ürettiği ürünler dağıtım kanallarının "Değer Zincir"lerinden geçerek müşterilerin "Değer Zincir"lerine ulaşır. Bir şirketi farklı kılan, ürün ve hizmetlerinin müşterilerin "Değer Zincir"lerinde yerine getirdiği işlev ve oynadığı roldür. Rekabetçi avantajın tesis edilmesi ve korunması, yalnızca şirketin kendi "Değer Zinciri"nin değil, içinde yer aldığı "Değer Sistem"inin anlaşılması ve bilinmesini gerektirir.
Bir Endüstri içinde yer alan şirketlerin "Değer Zincir"leri rakiplerinin "Değer Zincir"lerinden farklı olabilir. Farklılıklar şirketlerin kökeni, tarihi, stratejileri ve uygulamalarından kaynaklanır. Rekabetçi kapsam da son derece önemlidir.Hizmet verilen pazar segmentlerinin, coğrafik pazarların daralması veya genişlemesi, değer sistemi içinde öne ve arkaya doğru yapılan entegrasyonlar, şirketlerin rekabetçi avantaj sağlamalarında önemli rol oynayan unsurlardır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder